Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi
2014 , Vol 57 , Num 2
Nasrettin Hoca fıkralarında sağlık eğitimi
Adıyaman Üniversitesi Tıp Fakültesi 1Pediatri Yardımcı Doçenti, İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi 2Pediatri Profesörü
*İletişim: drhabipalmis@yahoo.com
Kısa ve özlü anlatımı olan, nükteli, güldürücü hikâye olarak tanımlanan
fıkra, yaş, eğitim düzeyi, sosyal statü ayrımı yapmaksızın toplumun her
kesiminden insana hitap eden, güldüren, güldürürken düşündüren, içindeki
mesajlarla insanları eğiten önemli bir edebi türdür. Türk kültüründe geçmişten
günümüze devam eden bir fıkra anlatı geleneği vardır. Bu geleneğin yarattığı
çok sayıda fıkra tipi vardır. Fıkra tipi deyince akla gelen ilk isimlerden biri
olan Nasrettin Hoca, hemen her konuda fıkralar anlatan, her sözünde yeni bir
hayat dersi veren büyük bir söz ustasıdır. Fıkralarında toplumsal konulardaki
aksaklıklardan, insani ilişkilerde uyulması gereken kurallardan, doğru insan
olmanın öneminden, hoşgörülü olmanın erdeminden söz eder. Hak, hukuk ve
adalet kavramlarına değinir. O, tam anlamıyla bir sosyal bilimcidir. Sözleri
insanlar için değerlidir. Nasrettin Hoca'nın fıkralarında yer verilen konulardan
biri de üzerinde çok durulmayan sağlık konusudur. Fıkralarında sağlıklı
olmanın her şeyden üstün olduğunu, şifanın nerede aranması gerektiğini,
hasta ziyaretinin adabını anlatır. İnsanları incitmeden doğruya yönlendirir.
Eleştirilerini hissettirmeden yapar. Bu çalışmada Nasrettin Hoca’nın fıkraları
taranarak tıp eğitimine katkı sunabilecek fıkraları belirlenmiş, sağlık, hasta,
hastalık konularını işleyen dokuz fıkra metni üzerinde içerik analizi yapılarak
tıp eğitimi açısından çıkarılabilecek mesajlar belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler :
fıkra, sağlık, eğitim, Nasrettin Hoca.