Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi
2013 , Vol 56 , Num 3
Tıp eğitiminde özdeyişlerin gücü
İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi 1Pediatri Profesörü, 2Pediatri Araştırma Görevlisi, Eğitim Fakültesi 3Türkçe Öğretmeni
*İletişim: cengizyakinci@gmail.com
İçinde hayatı ve yaşayan gelenekleri barındıran, bireysel deneyimlerin
ışığı altında şekillenmiş özdeyişler, didaktik yapıları ile yol göstericidirler. Genel
hayat durumlarını anlatan özdeyişler olduğu gibi belirli meslek çalışanlarına
yönelik özdeyişler de bulunmaktadır. Tıp eğitiminde de yüzyıllardır devam
eden bir geleneğin ürünü olarak gerek meslek etiğini öğretmek, gerekse tıp
öğrenimini kolaylaştırmak adına kullanılan çok sayıda özdeyiş bulunmaktadır.
Modern tıbbın kanıta dayalı ortamında tıbbi özdeyişler geleneksel kabul
edilmekte, tıp öğreniminde bu kaynaklara çok sık başvurulmamaktadır. Oysa
tecrübe edilen konularda derinliği olan tek bir özlü sözle birden çok cümlenin
vermek istediği mesaj; kısa, özlü ve etkili bir şekilde sunulabilmektedir. Bu
gerçekten yola çıkarak tıp alanındaki eğitimcilerin, alanları ile ilgili unutulmaya
yüz tutmuş özdeyişleri yeniden kullanmaları ve yine kendi tecrübelerinden
faydalanarak yeni, geçerliliği olan, didaktik yönü fazla, etkili özlü sözler
üretmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada, akılda kalıcılığı kolay olan, öğrenmeyi
kolaylaştıran, profesyonel kimlik oluşumuna katkı sağlayan, meslek duyarlılığı
kazandırmada etkin rol üstlenen ve uzun bir tarihi geçmişe dayanan tıbbi
özdeyişlerin, tıp öğretimindeki kullanımları ile eğitim sürecine katkıları
üzerinde durulmuştur.
Anahtar Kelimeler :
özdeyiş, tıp eğitimi, kanıta dayalı tıp.